Ten noorden van Terschelling op de zuidrand van de scheepvaartroute werd een wrak gevonden en gingen we er op duiken. Het zicht was ongeveer 8 M, zodat het wrak makkelijk onderzocht kon worden. Het wrak stond rechtop, wel was de houten stuurhut verdwenen. Midscheeps was het wrak geknikt en het voorschip lag naar bakboord. Er werden veel voorwerpen geborgen zoals: patrijspoorten, het kompas, de stuurkolom, een stuurwieltje met opschrift en een klokje in het midden (geschenk van de werf aan de eigenaar van het schip). Op het voorschip werd ook de scheepsbel gevonden. Op de bel staat Ilona, waardoor we nu wisten welk schip hier was gezonken.

Op 28 juli 1963 op klaarlichte dag werd de Duitse kustvaarder ILONA met als lading steenkolen aangevaren door het Zweedse vrachtschip KALMARSUND II (490 ton). Dit laatste schip kreeg plotseling een defect aan de stuurinrichting en liep bakboord uit. Ze raakte de ILONA midscheeps, waardoor de bemanning onmiddellijk van boord moest. Het Zweedse schip nam de bemanning van de Ilona aan boord en enkele minuten later zonk de ILONA(genoemd naar het dochtertje van de kapitein) zonder dat men iets van hun bezittingen had  kunnen redden. De tien schipbreukelingen werden in Den Helder aan land gebracht. Kapitein Osterkamp had zijn vrouw en vier jarige dochtertje Ilona mee op deze reis.