Ten noorden van Borkum ligt het wrak van de Cimbria. In 1994 maakt Duikteam Zeester zijn eerste duik op dit wrak. De Cimbria is een Duits passagierschip dat op 19 januari 1883 in dichte mist in aanvaring kwam met het Engelse stoomschip Sultan. Het schip zonk snel en slechts enkele reddingsboten werden uitgezet. Het aantal overlevenden loopt volgens vele bronnen uiteen. Deze lopen van 65 t/m 139 overlevenden. Ook het aantal aanwezigen op het schip is onduidelijk, het dodental is tussen de 300 en 450 mensen geweest. Naast enkele overlevenden op de reddingsboten werden vanaf het schip enkele mensen gered. De Sultan was hiertoe niet in staat, deze was zelf zwaar beschadigd en de kapitein liet het schip naar wal drijven. Hij dacht dat zijn schip er slechter aan toe was dan de Cimbria, later bleek dat als de Sultan één foot(ongeveer 31cm) meer water had gemaakt, dan was zij ook gezonken. Er werd een reddingsactie opgezet die enkele passagiers en bemanningsleden een dag na de ramp redde van het schip. Zij waren in de masten van het al gezonken schip geklommen en hielden ondanks de vrieskou een dag lang stand en werden gered.

Van het eens zo mooie passagiersschip is weinig meer over, alleen de twee stoommachines, de vier stoomketels en de spanten van de kiel steken nog boven het zand uit, de rest ligt onder het zand. Tijdens een aantal duiken op het wrak is er een koperen koffiekan , de stoomfluit, de bakboord navigatielamp en een aantal knopen geborgen.

In augustus 2001 zagen we in het NOS journaal dat ene Klaus Keppler een berging was gestart met professionele bergers en er kwam voor een kapitaal aan Beiers porselein naar boven. In oktober moesten ze de bergingsoperatie afbreken wegens de oktoberstormen. Later ging de Cimbria-onderneming van Keppler failliet en zijn ze nooit meer terug gekomen om het karwei af te maken. 80% van de porseleinen lading ligt nog in het wrak. Ze hebben ook nooit het belangrijkste deel van de lading gevonden namelijk de kluis met het goud. Op de Cimbria waren veel passagiers die emigreerden naar Amerika en er waren nogal wat vermogende mensen bij die veel goud meenamen. Volgens de lading gegevens moest er twee miljoen aan goud aan boord zijn. Probleem is dat de onderste dekken volledig in elkaar zijn gestort en alles volledig onder het zand ligt.