Bij de verkennende eerste duik was het zicht meer dan 10M, wat uitzonderlijk is voor een wrak dat niet ver uit de kust ligt. Het rechtop staand schip heeft midscheeps een grote lier en het teakhouten dek is nog gedeeltelijk aanwezig. Op het voorschip is het kanon door het dek gezakt. Het was duidelijk, dit is een voorposten boot – een omgebouwde stoom vistrawler. De romp lag vol met zand, we konden die dag niets bergen waarmee we het wrak konden identificeren.

Een jaar later keerden we terug bij het wrak. De werfplaat werd dit maal gevonden. Deze was van de vistrawler Herman Friedrich Schroder HC 225. In 1933 is deze door de kriegsmarine overgenomen en omgedoopt in Bayern.

Hierna zijn er veel duiken op dit wrak gemaakt en de scheepsbel werd gevonden met opschrift Herman Friedrich Schroder 1930.

Op een gegeven moment kwamen er gaten in het dek en de romp, waardoor het zand uit het wrak wegspoelde. Hout van kastjes kwamen boven het zand en er werden veel mooie vondsten gedaan. De volgende vondsten werden onder andere gedaan:

• Een compleet servies
• Een portemonnee
• Condooms
• Gasmaskers
• Flesjes
• Koperen uniformknopen
• Een houten kistje met schoenpoetsspullen dat een plaatje bevat met de naam Koch
• Een aantal navigatielampen

De Bayern is op 21 december 1930 in de vaart genomen als vistrawler Herman Friedrich Schroder. HC 225 aandrijving stoommachine. Op 3 augustus 1933 omgedoopt in Bayern. Op 10 juni 1937 ging het deel uit maken van de Festungskriegsübung Swinemunde Küstenschutzboot V801. Doordat de Bayern op een mijn was gelopen zonk het op 9 juni 1940 ten noorden van Ameland. Vijf bemanningsleden kwamen hierbij om.