Ten noorden van de Duitse eilanden zijn na de 2e wereldoorlog in opdracht van de Duitse overheid de wrakken gesloopt tot een diepte van 20 M. Dit werd gedaan voor het gewin van metalen. Duikteam Zeester heeft op diverse wrakken gedoken, maar vond tot 12 mijl uit de kust alleen maar verwrongen metaal.

Ten noorden van Duitsland in de middenberm van de scheepvaartroute dook het duikteam op een wrak, dit bleek een stoomsleper te zijn. Het wrak staat rechtop en de romp is intact met daarin één ketel en een stoommachine. De opbouw is verdwenen. De werfplaat werd gevonden. Onderstaand een afbeelding van deze plaat:

Na onderzoek in Duitse archieven is gebleken dat de werfplaat van de stoomsleper Roland is. Deze is op 22 oktober 1921 van Hamburg naar Hull, England uitgevaren en sindsdien vermist. Waarschijnlijk is de Roland in een storm omgeslagen en met man en muis vergaan. De positie is doorgegeven aan de Duitse autoriteiten zodat deze de nabestaanden in kon lichten.